Gå til hovedinnhold

Nyttige nettressurser

Skattekammeret- Rykkinn
Skattekammeret på Rykkinn i Bærum kommune har som mål at alle barn og unge skal ha mulighet til en aktiv hverdag uten en prislapp som ekskluderer deltagelse. Vi ønsker å skape arenaer som er åpne og inkluderende for alle.
Ni tips til hvordan logge seg på barnas digitale liv
Hvordan får vi barna til å dele opplevelsene de har på sosiale medier? Psykolog Line I. Stänicke gir sine råd til foreldre og voksne som jobber med barn og ungdom
Barnevaksinasjonsprogrammet FHI
Alt om vaksiner og vaksinasjon av barn fra fødsel til de er 16 år.
Samtykkeskjemaer vaksiner FHI
Folkehelseinstituttet har utarbeidet forslag til informasjons- og samtykkeskjema for vaksinene som gis til barn i skolealder. Skjemaene er laget for elever og foreldre/foresatte. De inneholder informasjon om vaksinene og sykdommene det vaksineres mot.
Folkehelseinstituttet
Informasjon om smittsomme sykdommer, vaksiner og helserelaterte tema knyttet til folkehelse.
Alarmtelefonen for barn og unge - tlf 116 111
Gratis nødtelefon, åpen hverdager fra kl. 15:00 til kl. 08:00 og hele helgen.
Foreldresupport Mental helse
Foreldresupport er en gratis og anonym telefon- og chattetjeneste for omsorgspersoner med barn under 18 år, som trenger hjelp, veiledning eller har behov for å lufte tankene sine med noen.
Foreldrehverdag
Foreldrehverdag er bygget på kunnskap om barns utvikling og viser hvordan foreldrene kan støtte barn og ungdom best mulig.
Helsedirektoratet ernæring
Informasjonssider om kosthold og ernæring.
Informasjon om søvn
Informasjon og råd fra Haukeland universitetssjukehus om søvn og søvnsykdommer.
Ungfritid.no
Oversikt over fritidstilbud for barn og unge
Turistforeningen Ung
Fysisk aktivitet og tilbud.
Mental helse
Ung.no
Siden er det offentliges informasjonskanal for ungdom
Voksne for barn
Informasjonssider med råd og tips for foreldre ang. temaene følelser, mobbing, flerkulturell oppvekst, samlivsbrudd og sykdom i familien.
Røde Kors
om tvangsekteskap og omskjæring.
Kors på halsen
Røde Kors sin nettside for ungdom.
DIXI
er et ressurssenter mot voldtekt. Det er et gratis tilbud til kvinner og menn som har opplevd voldtekt, samt til pårørende
Sex og samfunn
Senter for ung seksualitet
FRI-Foreningen for kjønns-og seksualitetsmangfold
FRI arbeider for likestilling og mot diskriminering av personer som bryter med normer for kjønn og seksualitet i Norge og i resten av verden.
Bruk hue
Forebygge nettmobbing og utenforskap
Medietilsynet dataspilling
Veileder: Når barn og unges dataspilling skaper bekymring
Redd barna, nettvett for barn og unge
Nett og mobil er en viktig og positiv del av barn og unges liv. Men det er også arenaer for mobbing og seksuelt misbruk. Her finner du tips og råd for godt nettvett, som kan gi barn og unge en trygg digital hverdag.
Dopingkontakten
Antidoping Norge
Forebygging.no
En kunnskapsbase for rusforebyggende og helsefremmende arbeid.
Forbundet mot rusgift